PROWADZENIE CIĄŻY

Celem opieki nad pacjentką w ciąży jest umiejętne zaplanowanie opieki nad płodem i mamą. Nadzór nad prawidłowym przebiegiem rozwoju dziecka
oraz zdrowiem mamy rozłożony jest na dziewięć miesięcy.

jest indywidualnie dostosowana do potrzeb mamy. Wizyty odbywają się w intymnej i przyjaznej atmosferze. Każda wizyta składa się z rozmowy, badania
ginekologicznego oraz badania USG.

Jakie są cele opieki nad ciążą:

• określenie liczby płodów
  • wykrywanie wczesnych infekcji u matki, zapewniając bezpieczeństwo płodu
  • potwierdzenie prawidłowej budowy płodu, ewentualne wykrycie anomalii rozwojowych
  • zmniejszenie ryzyka nieprawidłowego rozwoju dziecka – diagnostyka i przeciwdziałanie potencjalnym powikłaniom (poronienie, niedotlenienie płodu,
    poród przedwczesny).

Jakie są możliwości opieki nad pacjentką w ciąży?

• prowadzenie ciąży wg indywidualnego schematu opieki
  • nieiwazyjne badania prenatalne – Certyfikat FMF Czytaj więcej
  • projekt Nieinwazyjnych Badań Prenatalnych w Ciąży

Projekt ma na celu wykonanie pełnego skriningu w zakresie profilaktyki i wczesnego wykrywania wad genetycznych i strukturalnych płodu.

Cały projekt badania obejmuje:

• dwa badania USG pomiędzy 11-13 i 21-23 tygodniem ciąży
  • testy biochemiczne z krwi pacjentki – pozwalają ocenić ryzyko wystąpienia wad płodu
  • test podwójny wg FMF  (białko PAPPA i BHCG)
  • test Nifty
  • USG w I, II i III trymestrze ciąży zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników
  • USG nowoczesnymi metodami 3D i 4D
  • USG naczyń matki i płodu z oceną przepływów techniką Dopplera
  • USG szyjki macicy, chroniąc przed porodami przedwczesnymi.

Będę mamą…

Celem opieki lekarskiej nad kobietą w ciąży jest po czterdziestu tygodniach udany poród i zdrowy malec w objęciach rodziców. Nadzór nad prawidłowym przebiegiem rozwoju dziecka oraz zdrowiem mamy rozłożony jest na dziewięć miesięcy.

Opiekę nad kobietą w ciąży można rozpocząć już od 5 tygodnia ciąży, wtedy potwierdza się obecność pęcherzyka ciążowego w jamie macicy. Częstość wizyt jest indywidualnie dostosowana do potrzeb mamy. Wizyty odbywają się w intymnej i przyjaznej atmosferze. Każda wizyta składa się z rozmowy, badania ginekologicznego oraz badania USG.

Pierwsza wizyta w ciąży

Na pierwszą wizytę przyszła mama powinna zgłosić się do dziesiątego tygodnia trwania ciąży. Podczas tej wizyty koniecznie jest zbadanie pacjentki, wykonanie badania USG, wyznaczenie terminu porodu oraz ustalenie planu opieki nad ciążą.

Plan opieki nad ciążą jest tworzony indywidualnie w zależności od potrzeb pacjentki. W jego tworzeniu brane są pod uwagę min. ilość przebytych ciąż prawidłowych i nieudanych, choroby i leki matki, obciążenia genetyczne.

Kalendarz badań USG w ciąży

Badania USG wykonuję przy użyciu nowoczesnego aparatu USG firmy Voluson z opcją kolorowego Dopplera, metodami 2D, 3D i 4D.

W gabinecie pracuję z pacjentami:

• w ciąży fizjologicznej
  • w ciaży mnogiej
  • ciąży zagrożonej poronieniem i porodem przedwczesnym
  • ciąży powikłanej chorobami matki
  • z obciążonym wywiadem położniczym.