NIEPŁODNOŚĆ

Dziewięćdziesiąt procent par starających się o dziecko uzyskuje ciążę w ciągu 2 lat. Jeśli w tym czasie nie dochodzi do zapłodnienia para powinna zgłosić się do ginekologa celem omówienia diagnostyki i leczenia niepłodności partnerskiej.

Na przyczyny niepłodności składają się zarówno czynnik żeński jak i czynnik męski. Diagnostyka powinna zawsze dotyczyć obojga parterów.

Z niepłodnością można sobie porodzić szukając źródła problemu. Wszystkie informacje o zdrowiu obojga przyszłych rodziców, nawykach, trybie życia, używkach, przebytych chorobach i przyjmowanych lekach powinniście przekazać lekarzowi już na pierwszej wizycie.

Badania diagnostyczne u pary starającej się o ciążę

Diagnostyka u kobiety jest szerokokątna i obejmuje wiele etapów. Wykonujemy:

1. Badania z surowicy krwi pacjentki
    • poziomy hormonów oceniające cykl jajnikowy
    • poziomy hormonów tarczycy
    • poziom rezerwy jajnikowej
    • poziom glukozy
    • badania w kierunku aktualnych i przebytych infekcji
  2. Badanie moczu
  3. Badanie ginekologiczne i cytologię
  4. Badanie USG narządu rodnego
    • ocena budowy narządu rodnego – wykluczenie wad i nieprawidłowości
    • ocena śluzówki jamy macicy
    • ocena struktury jajnika
    • ocena owulacji
  5. Nowość w gabinecie!

Ocena drożności jajowodów z użyciem kontrastu

Sono- HSG jest nową metodą diagnostyczną, której istotą jest ocena jamy macicy i jajowodów podczas badania USG. Bez konieczności znieczulenia ogólnego, bez bólu, wykorzystując specjalny kontrast, w gabinecie ginekologicznym uzyskuje się ocenę budowy jamy macicy i jajowodów. Celem badania jest określenie drożności jajowodów, jak i uwidocznienie patologii jamy macicy np. mięśniaków i polipów.

Przygotowanie do badania Sono-HSG

Badanie wykonuje się w I fazie cyklu (tuż po miesiączce). W miesiącu poprzedzającym konieczne jest wykonanie posiewu z kanału szyjki macicy i czystości pochwy. Jest to niezbędna prewencja przed infekcjami miednicy mniejszej. Celem zmniejszenia dyskomfortu podczas badania warto przed zabiegiem zażyć leki przeciwbólowe (np. ibuprofem).

Wskazania do badania Sono- HSG

Wskazania do badania można podzielić na dwie grupy:

• związane z diagnostyką niepłodności parterskiej
  • związane z podejrzeniem tworów patologicznych w obrębie jamy macicy

Czynnik jajowodowy odpowiada za ok. 30 procent przyczyn niepłodności kobiecej. Ocena drożności jajowodów jest ważnym etapem diagnostyki niepłodności (np. u pacjentek z bolesnymi miesiączkami, podejrzeniem endometriozy czy po operacji brzusznej). Przed przystąpieniem do leczenia niepłodności (np. przed indukcją owulacji) warto pomyśleć o sprawdzenie drożność jajowodów. W sytuacji występowania czynników ryzyka niedrożności jajowodów jest to badanie niezbędne.

1. Badania mikrobiologiczne

U kobiet przeprowadza się badania przesiewowe w kierunku zakażenia chlamydiami. Zakażenie przebiega bez objawów u prawie 70% kobiet, dlatego wywiad może nie dostarczyć informacji nasuwających podejrzenie zakażenia.

1. Badania kariotypu kobiety.

Diagnostyka u mężczyzn jest równie ważna i obejmuje:

1. Badania z surowicy krwi
    • poziomy hormonalne wpływające na produkcję plemników
    • poziomy hormonów tarczycy
    • poziom glukozy
    • badania w kierunku aktualnych i przebytych infekcji
  2. Badanie jakości nasienia
  3. Badanie moczu
  4. Badania mikrobiologiczne

U mężczyzn również przeprowadza się badania przesiewowe w kierunku zakażenia chlamydiami. Zakażenie należy bowiem do grypy chorób przenoszonych drogą płciową.

1. Badanie kariotypu mężczyzny

Należy pamiętać, że długi czas oczekiwania na ciążę działa niekorzystnie. Zdrowy tryb życia, właściwe odżywianie, unikanie toksyn, ograniczenie używek zwiększa szanse na samoistną ciążę. Stres, depresja, brak komfortu psychicznego może skutecznie pokrzyżować rodzicielskie plany. Do ciąży trzeba podchodzić ze spokojem oraz dużymi pokładami cierpliwości.